[OVER] LEVEN

Burn-out  preventie &  herstel  programma

Slaapproblemen – Onrust – Overvol hoofd – Bezorgt – Passief – Disbalans – Opgebrand – Onvrede – Angst- Gedeprimeerd – Opgejaagd gevoel – Prikkelbaar – Hoge ademhaling – Woedeaanvallen – Concentratieproblemen – Piekeren – Hoofdpijn-  Besluiteloosheid – Lichamelijk spanning – Maag/darmklachten – Vervreemding van jezelf/omgeving – Prikkelbaar – Haaruitval – Schuldgevoelens – Hartkloppingen – Onverklaarbare klachten

Herken je dit?

  • Je werkdruk neemt steeds meer toe en dat terwijl je er alles aan doet om je werk af te krijgen.
  • Je wilt meer energie, maar wat je ook doet, je voelt je steeds weer (doods)moe. 
  • Je hebt momenten dat je meer energie ervaart, maar dit is niet blijvend.
  • Het lukt je niet om uit de negatieve spiraal te komen.
  • Het leven is een uitputtingsslag. Je weet niet meer hoe je hier uit kunt komen. Je hebt zelfs geen energie meer om leuke dingen te doen.  

Lichamelijk; heel snel moe, slecht slapen, spijsverteringsklachten, gespannen spieren, hoofdpijn, hartkloppingen, hoge bloeddruk, verminderde weerstand, hyperventilatie, oorsuizen, slecht zien.

Emotioneel; paniekaanvallen, angst, neerslachtig, prikkelbaar, snel huilen, cynisch, machteloos, ontredderd gevoel, wisselende stemmingen.

Mentaal; slecht concentratievermogen, interesseverlies, vergeetachtigheid, verminderde flexibiliteit, negatief zelfbeeld, doemdenken, piekeren, problemen met plannen. 

Grote kans dat je een burn-out ervaart of dat je er naar op weg bent.

Hoe zou het zijn als….

  • Je inzicht krijgt in hoe je lichaam en brein samenwerken.
  • Je de oorzakelijke factoren kunt aanpakken. 
  • Je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid verbeterd 
  • Weer vertrouwen in jezelf en het leven krijgt.
  • Je de regie over je leven (weer) in eigen handen krijgt
  • Je zelf meer invloed hebt op je gezondheid en geluk.
  • Je stress kan ombuigen naar iets positiefs. 
  • Je kunt loslaten welke eisen je aan jezelf stelt.
  • Je de controle strategieën los kunt laten en flexibel kunt omgaan met vervelende situaties in je leven.
  • Je weer meer energie hebt.
  • Je anders naar jezelf en het leven leert kijken. 
  • Je meer energie overhoudt voor de dingen waarvan je geniet.

 

Wil jij leren.... Hoe jij onrust, stressgevoel en spanningsklachten kan verminderen en hoe je (weer) eigenaarschap over je leven krijgt?

[OVER] LEVEN

Van Overleven naar Leven

Dit programma kan ook preventief ingezet worden!

Wat is stress?

Stress betekend oorspronkelijk spanning. Hoewel wij vaak met de negatieve gevolgen van stress geconfronteerd worden, heeft stress ook een positieve kant. We hebben het nodig om dingen voor elkaar te krijgen. Zoals een boog gespannen is om zijn pijlen af te schieten. Maar als de boog te lang of te veel gespannen is leidt dit tot een zenuwstelsel dat overbelast raakt en een lichaam dat uitgeput raakt.  De oorzaken van stress kunnen zowel privé als werk gerelateerd zijn. 

Wat is overspannenheid? 

Overspanning is de fase die volgt op langdurige stress. Klachten die je kan ervaren zijn verhoogde prikkelbaarheid,  vermoeidheid, emotioneel disbalans, overmatig piekeren, angst gevoelens en er ontstaat afstand tussen jou en je omgeving maar wellicht ervaar je ook afstand naar jezelf. De klachten die je kan ervaren lijken op burn-out klachten maar zijn vaak minder intens en nog makkelijker omkeerbaar.

Wat is een burn-out?

Een burn-out komt steeds vaker voor en kan leiden tot langdurige uitval en kan erg vervelend zijn. Het ontstaat als gevolg van langdurige stress en emotionele overspannenheid. Je spreekt van een burn-out als iemand minimaal een half jaar last heeft van verschillende mentale en lichamelijke klachten. Maar vaak is het een proces van jarenlang over je grenzen gaan. Je weet eigenlijk niet beter, daarom heeft je omgeving  jou burn-out eerder door dan jij.

De reden waarom jij steeds over je grenzen gaat kunnen werk gerelateerd zijn, als gevolg van bijvoorbeeld een hoge werkdruk, een veeleisende werkgever of een negatieve werksfeer.  Maar het kan ook veroorzaakt worden door een overlijden, een scheiding, een ziekte/aandoening of door oude opgeslagen emoties.  Je hebt teveel van jezelf gevraagd en niet voor voldoende rust en herstel gezorgd. Hierdoor is je stresssysteem ontregeld wat resulteert in mentale en lichamelijke klachten.

 

De epidemie van de 21e eeuw… De hoeveelheid mensen die een burn-out ervaren neemt al jaren toe en Corona heeft er ook flink ingehakt. Mentale stress is toegenomen en jaarlijks haken 19.000 werknemers tijdelijk af omwille van stress of een burn-out. De oorzaak van een burn-out ligt in een ontregeld stresssysteem dat op zijn beurt weer ontstaan is door te lang doorgaan op doorzettingsvermogen.  Je persoonlijkheid, manier van denken, omgevingsfactoren en sociale contacten spelen een rol in het tot uiting komen van een burn-out. 

Tijd voor verandering!

Om van je burn-out te herstellen is het belangrijk om de balans tussen je belasting/belastbaarheid weer te herstellen.
Welke factoren hebben bij jou voor overbelasting gezorgd? Maak van stress weer iets positiefs door te leren wat stress is en stressfactoren in je leven aan te pakken en waar nodig mee om te leren gaan. Maar ook je schadelijke overtuigingen en eventuele (on)bewust lopende issues uit het verleden/heden zijn belangrijk om onder handen te nemen. Dit alles gebeurt op een comfortabele manier. We gaan je fysieke, mentale en emotionele welzijn vergroten zodat jij weer kan leven zoals het leven bedoeld is!

Methode

De methode die ik toepas is gericht op zowel fysiek, mentaal en emotioneel niveau omdat deze aspecten veel invloed op elkaar hebben. Tijdens het programma gaan we aan de slag met de oorzaak van je burn-out en wordt je je bewuster van jezelf en je omgeving. Het proces levert hierdoor een diepgaande en duurzame persoonlijke ontwikkeling op.  Je leert technieken die je zelf thuis kunt toepassen, zodat je vanaf nu altijd zelf verder kan.

 

Voor wie?

Dit programma is voor iedereen die van leven naar overleven is gegaan en die het avontuur durft aan te gaan en niet bang is om eerlijk naar zichzelf in de spiegel te kijken.

 

 

 

 

 

 

 

Programma

  • Intake, bestaande uit vragenlijsten, een gesprek en een biofeedback meting.
  • 6 sessies van 1,5 tot 2 uur in mijn praktijk.
  • Werkboek, deze kan in de toekomst als naslagwerk gebruikt worden.

Vergoeding door werkgever

De uitspraak ‘Een bedrijf is zo sterk als de fitheid van zijn personeel’ is absoluut waar! Veel bedrijven investeren daarom in de ontwikkeling van hun werknemers en zijn bereid het programma te vergoeden. Informeer hiernaar bij je werkgever/HR.

Kopie van succesvol programma (3)

Deskundigheid

De inhoud en technieken van het programma zijn gebaseerd op een combinatie van kennis en tools uit:

  • Neuropsychologie en neurowetenschappen
  • Hypnotherapie
  • Fysiotherapie
  • Voetreflextherapie
  • Bio- en neurofeedback
  • NLP 
  • Ademhalingsoefeningen
  • Meditatietechnieken
  • En bovenal jarenlange praktijkervaring met 1 op 1 cliënten in mijn praktijk

Overtuigd dat dit jou gaat helpen? 

‘ Het programma heeft mij bewust gemaakt van mijn handelen en door het loslaten van mijn struggles en stressfactoren is er rust en balans in mijn leven gekomen. Ik ben er weer! Dank!’ De open houding van Lisette voelde goed aan en ik voelde mij direct op mijn gemak.’

Lynn

 

‘Mijn 2e burn-out was bijna een feit. Door het programma heb ik dit weten te voorkomen en gaat het mij nooit meer overkomen. Het programma heeft mij inzicht gegeven over de oorzakelijke factoren van mijn 2e bijna burn-out.  Het mooie is dat alle antwoorden blijkbaar in mijzelf zaten en het ook stiekem niet zoveel met werk te maken had. Lisette heeft de spiegel vriendelijk voorgehouden. En wist mij steeds weer op een comfortabele manier uit mijn comfortzone te halen.  Dit traject heeft mij mooie inzichten gegeven, wat mij de energie gaf om bepaalde keuzes te maken.’   

Marieke

‘ Het programma en de daarbij behorende sessies hebben mijn kijk op het leven veranderd. Het is overzichtelijker geworden. Het oerwoud waar ik de weg in kwijt was bestaat niet meer’  

Eline

 

‘Eigenlijk waren heel veel van mijn handelingen tót mijn burn-out het gevolg van een trauma uit mijn pubertijd. Nu ik deze verwerkt heb, ervaar ik het leven zonniger. Ik ben weer terug bij mijzelf :-)’

Naomi

 
lisetteTekengebied 1

Heb je een vraag over het [Over] Leven programma?